Friday 5 February 2010

Kusut dengan karenah politik tanah air

Aku sebenarnya tak mahu bicara banyak fasal politik. Bak kata Dinsman sebagai orang budaya, kita bicara fasal budaya saja, politik biar orang politik aja yang bergasak. Lantak mereka. Kekadang aku kurang bersetuju juga, kerana politik itu melibatkan semua rakyat tak kira siapa. Cuma sama ada rakyat itu mahu aktif atau tidak, itu cerita lain.

Aku perhatikan politik di Malaysia ini semakin kalut jadinya. Tiada ada petanda bahawa orang politik di negara ini mahu menjadikan politik itu sesuatu yang berhemah, politik yang tinggi tahap pemikirannya. Apa yang kita lihat politik di negara ini semakin bercelaru, tuduh menuduh, fitnah memfitnah dan jatuh menjatuh. Akibatnya rakyat setiap hari menjadi bosan dengan karenah orang politik yang memperagakan kebebalan mereka. Kenapalah mereka tidak boleh bertenang dan menumpukan kepada pembangunan negara? Ada orang kata, orang politik kerjanya ialah mempolitikkan apa-apa isu yang boleh dipolitikkan! Oh! Begitu!

Itulah jadinya. Akibatnya rakyat menjadi celaru dan bingung. Hentikanlah politik kotor ini. Politik itu tidak kotor kerana politik itu adalah ilmu. Untuk mendapat ilmu jangan halalkan cara untuk mencapai matlamat.

Aku kira sudah sampai masanya orang sastera dan budaya bercakap tentang politik di dalam forum umum. Apa pandangan mereka terhadap politik tanah air dari perspektif budayawaan. Jangan biarkan orang politik aja yang bercakap tentang politik. Lain orang juga boleh berbicara tentang politik walaupun tidak terlibat secara langsung. Ayuh! Paksi mungkin boleh anjurkan.

No comments: