Sunday 28 February 2010

Sambutan Ulang Tahun Perarakan Basmi PPSMI


Hanya Keranda 152 sahaja kita kuburkan, Artikel 152 tetap dipertahankan. Manifestasi kemeluatan rakyat pada perhimpunan 100,000 orang membantah PPSMI pada 7 Mac 2009.



Ribuan rakyat berhimpun di Masjid Negara pada 7 Mac 2009, sebelum berarak ke Istana Negara untuk menyampaikan Memorandun. Rakyat sudah bosan dengan janji-janji muluk kerajaan yang terus menerus memperlekehkan bahasa Melayu.



7 Mac ini , jangan lupa handai toulan, adalah hari ulang tahun bantahan besar-besaran rakyat, pejuang bahasa, ahli akademik dan rakyat marhaen yang telah dibasahi dan disirami oleh air kimia dan gas pemedih mata. SN Dato' A. Samad Said juga tidak terkecuali merasai kepedihan gas itu yang membuatkan air matanya mengalir. Katanya, air matanya mengalir bukan 100 peratus di sebabkan oleh gas itu, akan tetapi kerana kesedihannya diperbuat begitu hanya kerana mahu menegakkan kedaulatan bahasa Melayu di negaranya sendiri yang sudah pun termaktub di dalam Perlembagaan. "Rupa-rupanya mahu memperjuangkan bahasa sendiri diperlakukan sebegini rupa," ujar Pak Samad setelah selesai perarakan yang aman dahulu, tetapi menjadi kecoh kerana gangguan pihak berkuasa.


Pada tarikh keramat ini, 7 Mac 2010, (Ahad), GMP akan mengadakan majlis memperingati ulang tahun perarakan raksasa anti PPSMI. Kali ini tidak ada perarakan seperti tahun lalu, akan tetapi akan berlangsung perhimpunan di auditorium Muzium Selangor, di Shah Alam.


Acara majlis akan diisi dengan pelancaran buku mengadungi esei yang berkaitan seni dan budaya yang berjudul, 'Kumpulan esei Budayawan Bertindak-Menyokong Perjuangan A. Samad Said.' Buku ini memuatkan 29 buah esei yang ditulis oleh 29 orang penulis/budayawan. Antara mereka yang menyumbang tulisan mereka ialah, Daeng Ramliakil, Pyan Habib, Dr. Ibrahim Ghaffar, Dinsman, Razali Endun, Kassim Muhamad dan ramai lagi. Pelbagai variasi dan pandangan dapat dikutip daripada para penulis/budayawan ini yang menganuti pelbagai aliran ideologi.


Buku tersebut akan dilancarkan oleh Said Zahari, bekas Ketua Pengarang akhbar Utusan Melayu. Selepas pelancaran akan diadakan Konvensyen Bahasa. Semua rakyat, baik pejuang bahasa, sasterawan, budayawan, artis dan rakyat biasa adalah diundang untuk memeriahkan majlis ini. Meskipun kapisiti auditorium hanya boleh diisi seramai 300 orang, namun kedatangan saudara2 melebihi daripada kapisiti itu adalah digalakkan. Kalau kehadirian melebihi anggaran jumlah itu, ianya menunjukkan betapa rakyat tidak rela bahasa Melayu diperlekehkan. Datang tuan-tuan, jangan tidak datang. Tunjukkan bahawa kita sangat prihatin dan menghargai bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu dan bahasa perpaduan. Jumpa di sana!



No comments: