Friday 26 February 2010

Menyulam Dunia Seni Siti Zainon








Apa yang dapat dikutip daripada ucapan perasmian Datuk Dr. Hassan Ali, Ahli Majlis Kerajaan Negeri Selangor merangkap Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Islam, Adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudaham Awam pada acara Bicara Tokoh di Dewan Raja Ilmu di Kompleks Muzium Selangor, Shah Alam baru-baru ini ialah bahawa kerajaan Negeri Selangor tidak mengabaikan golongan budayawan.

Beliau menekankan bahawa budayawan adalah golongan intelektual. Pandangan, pengalaman dan pemikiran mereka amat berguna untuk pembangunan spiritual masyarakat yang sedang membangun. Katanya, pembangunan fizikal sahaja tanpa diiringi dengan pembangunan spiritual, masyarakat akan menjadi tempang. Kita sudah jauh tertinggal dari aspek pembangunan rohaniah ini, maka tidak hairanlah masyarakat kita sedang menghadapi wabak ini. Kejadian rompak dan samun, ragut, rogol dan rasuah adalah gejala-gejala yang melampiaskan kebobrokan masyarakat akibat daripada pengabaian kita dalam bidang sastera dan budaya selama ini.

Katanya, “Kita bercadang untuk mengadakan Syarahan Perdana yang melibatkan para budayawan dan sasterawan. Tempatnya hendaklah juga kondusif, dalam suasana perdana sesuai dengan tajuknya iaitu Syarahan Perdana.”

Beliau seterusnya menekankan, betapa budaya itu harus dipelihara, dihargai, dihormati dan ditempatkan pada tempat yang sewajarnya. “Budaya kita milik kita” tekannya dengan suara yang agak tegas disambut tepukan para hadirin.

Acara Tokoh kali ini membicarakan ketokohan Budayanita kelahiran Negeri Selangor, Prof. Dr. Siti Zainon Ismail. Beliau merupakan tokoh kedua yang dibicarakan dalam sesi ‘Bicara Tokoh’ yang diadakan setiap dua bulan sekali. Tokoh yang pertama yang telah dibicarakan ialah Datuk Dr. Anuar Riduwan, Sasterawan Negara ke-10.

Siti Zainon mengharungi dunia seninya bermula di kalangan keluarganya. Ungkapan kata-kata neneknya yang indah dan puitis membentuk peribadinya sebagai seorang seniman. Kata-kata itu mempunyai lapisan makna yang sangat mendalam. Sebagai anak dari keturunan Minang sebelah ibu dan neneknya, sudah pasti sinonim dengan bidalan dan pribahasa yang indah-indah bercirikan teromba.

Sebagai contoh, neneknya akan merungut dengan ungkapan ini apabila kerja-kerja di dapur tidak dibereskan, sebaliknya asyik menghias dan membuat kerja-kerja lain. “Oooi! rancak di labuh.’ Satu ungkapan yang indah dan mempuyai lapisan makna yang lain.

Satu lagi ungkapan neneknya yang terpahat di dalam jemala Siti Zainon ialah, ‘Sudahlah conteng garis itu, sudahlah sulam kata-kata itu……’ Ungkapan ini bagaikan merangsang bibit jiwa seninya. Kata Siti Zainon, ‘Inilah suara yang membawa langkah hariku ke depan, berliuk dengan aneka garisan warna dan sulaman kata-kata. Menyulam ungkapan nenek melalui bidalannya yang kerap mengajak saya berfikir, ‘pelita itu di hatimu, nyalakan pelita hatimu.’

GARIS dan SULAM, dua perkataan pertama yang didengar dan dipelajari daripada Abah dan Maknya ketika beliau berusia empat tahun lagi. Pada satu ketika yang lain Abahnya akan menyuruh dia mengecat hasil tukangannya dengan berkata, ‘ambil cat warna coklat, sapu ikut garis tepi.’ Dua unsur asas seni lukis sudah dikenalinya pada usia semuda itu iaitu, garis dan warna.

Abahnya seorang tukang kayu dan emaknya menyulam jahitan, maka dunia Siti Zainon semenjak kecil lagi digelumangi unsur-unsur seni yang sangat signifikan kepada perkembangan bakat dan jiwa seninya.

Satu perkara yang tidak dapat dilupakannya ialah apabila guru sains dan matematiknya mencemuh beliau ketika beliau mengambil keputusan untuk mengambil aliran sastera daripada aliran sains. Kata gurunya, sastera tidak ada masa depan. Setelah dibuktikan baru gurunya sedar kesilapan nasihatnya itu.

Selain seorang penyair, Siti Zainon juga menulis cerpen, novel, makalah dan seorang pelukis yang tidak kurang tersohornya. Hasil-hasil karyanya sudah banyak diterbitkan dan beliau juga banyak memenangi hadiah sastera tanah air termasuk SEA Write Award.

Siti Zainon Ismail dilahirkan di Kampung Bandar Dalam, Gombak, Kuala Lumpur pada 18 Disember 1949. Pendidikan awal beliau ialah di Sekolah Rendah Setapak. Kemudian melanjutkan pelajaran di Sekolah Aminuddin Baki, Kampung Pandan dan lulus STP. Menyambung pengajiannya di Akademi Seni Rupa (ASRI) di Yogyarkarta Indonesia (1970-73) hingga lulus Sarjana Muda dalam bidang seni halus.

Sekembalinya ke tanah air beliau bertugas sebagai jurulatih seni lukis di Kementerian Kebudayaan Belia dan Sukan (1974-76) sebelum melanjutkan pengajiannya di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), dan berjaya mendapat ijazah Sarjana Sastera pada 1980. Beliau seterusnya menjadi pensyarah sambil mengamil PHD pada 1989 dan seterusnya menyandang jawatan professor di UKM sehingga bersara. Kini Siti Zainon sebagai peneliti budaya dan penulis sepenuh masa.

Dua orang tokoh telah diundang untuk membicarakan ketokohan Siti Zainon pada acara itu. Dr. Silfia Hanani dari Sumatera Barat diundang khas untuk membicarakan ketokohan Siti Zainon. Kebetulan Dr. Silfia sudah mengenali Siti Zainon ketika melanjutkan pengajiannya di UKM untuk ijazah kedokotorannya. Seorang lagi ialah A.Rahim Abdullah, seorang pengkritik sastera tanah air.



Keprihatinan Datuk Dr. Hassan Ali terhadap kepincangan budaya dan sastera diharap tidak habis selepas ucapan perasmian itu. Kecelaruan yang berlaku sekarang ialah kerana pihak penguasa politik yang berkuasa bersikap sambil lewa terhadap pengembangan budaya dan sastera. Budaya harus dibina semenjak di bangku sekolah lagi. Bagi membina semula budaya di negara ini, janya harus tidak lari daripada Dasar Kebudayaan Kebangsaan yang telah dikanunkan iaitu budaya dan sastera Melayu menjadi teras kepada budaya nasional Malaysia.

Di Selangor sudah ada ura-ura mahu membina Kampung Budaya Cina di Kelang. Ini satu pentanda yang kurang sihat yang seolah-olah menonjolkan budaya Cina sesuatu yang dominan di negara ini. Mengasingkan budaya mengikut etnik dalam masyarakat berbilang kaum akan menanamkan lagi bibit perkauman. Kerajaan Selangor harus berhati-hati dalam menangani perkara ini kerana ianya akan menimbulkan implikasi yang amat buruk kepada budaya dan sastera Melayu yang menjadi teras Dasar Kebudayaan Kebangsaan. Akhirnya budaya Melayu akan terpinggir di negaranya sendiri.

Saya ingin mencadangkan supaya negeri Selangor mengwujudkan sebuah sahaja portfolio Seni dan Budaya di bawah seorang ahli Exco yang bertanggungjawab tentang seni, sastera dan kebudayaan. Sekarang ini didapati tiga orang exco yang secara tidak langsung dilibatkan dalam pembangunan seni budaya iaitu Datuk. Dr. Hassan Ali (Adat Melayu), YB Rodziah Ismail, (kebudayaan) dan Dr Halimah, (bahasa). Alangkah moleknya disatukan di bawah satu portfolio dan Exco supaya aktiviti dan hala tuju kebudayaan Negeri Selangor dapat menjurus kepada pembinaan identiti negeri yang berbudaya.


No comments: