Monday 8 February 2010

Baca Puisi Santai Seni Gegar Kota Melaka


Dua orang mahasiswi dari Institut Perguruan Perempuan Durian Daun sedang berpantun dan bersyair.

Sdra Isa dari JKKN, sedang mendeklamasikan sajaknya.

Buat pertama kalinya majlis baca puisi di khalayak umum diadakan di laman budaya, replika istana Kesultanan Melaka (dekat Kota Melaka) di banda Hilir pada petang 7 Feb lalu. Persatuan Penulis Melaka (Penama) telah menjadi hos majlis itu dengan kerjasama Perzim dan Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara, Melaka.


Majlis yang julung-julung kali diadakan itu telah diisi dengan pelbagai persembahan termasuk sajak, lagu puisi, syair dan gurindam serta nyanyian. Difahamkan ini adalah pertama kali majlis baca puisi diadakan di negeri Melaka yang selama ini senyap sunyi aktiviti seperti ini. Menurut Encik Zainal, Timbalan Pengarah Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara, Melaka, majlis baca puisi ini akan diadakan pada setiap bulan. Hosnya akan digilirkan di antara persatuan-persatuan penulis di negeri Melaka. Giliran akan datang hosnya mungkin Ikatan Persatuan Melayu (IPM).


Walau bagaimanapun majlis pada petang minggu itu juga mendapat dukungan daripada IPM dengan ramainya ahi IPM turut sama memeriahkan majlis tersebut. Turut hadir ialah Ketua Satu Penama, Datuk Osman Mohamad yang juga Speaker DUN negeri Melaka.


Majlis dimulakan oleh bacaan sajak oleh sdra Arshad dan diselang seli dengan nyanyaian lagu puisi, bacaan sajak, syair, gurindam serta pantun.


Majlis ini adalah sesuatu yang positif dan seharusnya didukung oleh pengiat seni sastera dan seni budaya yang lain. Walaupun ianya diadakan di tempat tumpuan pelancong, namun pengasingannya daripada para pengunjung dan pelancong akan merecatkan penglibatan mereka untuk menghayati sastera tanah air.


Tempat yang diadakan sekarang agak kurang sesuai kerana terlalu sukar untuk mendapatkan tempat letak kereta. Lagipun ianya tidak seharusnya ditempatkan berasingan daripada tempat pelancongan kerana para pelancong akan brasa segan untuk mendekati majlis itu. Kalau boleh dilibatkan sama para pelancong dalam majlis berkenaan. Meskipun terdapat beberapa orang pelancong menjengah-jengah, akan tetapi oleh kerana khemah tersebut berada di bawah dan jauh dari jalan, maka mereka segan mahu turun tangga untuk mendapatkan tempat duduk di bawah khemah.


Mungkin pihak penganjur dapat memikirkan tempat yang lebih sesuai lagi, di tempat tumpuan pelancong lalu lalang, di hadapan kota Melaka itu sendiri sangat ideal sekali. Ianya boleh difikirkan bersama dan boleh diberi nilai tambah dan pembaikan di sana sini supaya matlamatnya untuk merakyatkan sastera tercapai.



1 comment:

Rusdi Abd Rahman said...

Salam Tn. Hj. Razali,
Tahniah atas perjalanan program ini.
Maaf tidak sempat balas segera SMS Tn. Hj. hari itu, e-mel saya rar@dbp.gov.my
Terima kasih.