Saturday 13 February 2010

Kong Xi Fa Chai

Esok, 14 Feb. 2010, (Ahad), masyarakat Tionghua akan merayakan Tahun Baru Cina. Tahun ini, kalau tak silap saya 'tahun harimau.' Harimau, binatang yang garang dan suka memakan daging mentah termasuk daging manusia. Harimau melambangkan kekuatan, maka dengan itu lazimnya yang kuat akan mengatasi yang lemah. Justeru itu kita harus menjadi kuat bukan sahaja kuat fizikal, tetapi kuat mental dan pemikiran. Barang siapa yang memperlihatkan bahawa mereka kuat, padahal sebenarnya mereka tidak kuat, adalah mereka yang tergolong dalam golongan orang-orang dungu dan bebal.

Apa-apa pun saya mengambil kesempatan di sini mengucapkan 'Selamat Tahun Baru' kepada masyarakat Cina semoga tahun ini menjadi lebih aman, tenteram dan mudah mendapat rezeki.

Esok juga adalah 'Valiantine Day' atau Hari Kekasih. Maka pasangan-pasangan kekasih pun turut sama menyibuk untuk menyambut hari itu. Para ulama mengingatkan Islam tidak menggalakkan menyambut hari tersebut kerana ianya lebih ke arah menggalakan perbuatan maksiat oleh muda mudi. Namun yang degil, mereka tidak mahu ketinggalan menyambut hari tersebut dengan pelbagai cara. Mereka disuguhkan dengan pelbagai kemudahan seperti menyambutnya di-hotel-hotel, di kelab-kelab malam, tempat-tempat karaoke malah di Menara Kuala Lumpur pun disediakan pelbagai kemudahan untuk mereka. Adakalanya mereka tidak berapa minat menyambutnya, akan tetapi oleh kerana segala kemudahan disediakn, maka mereka tertarik untuk merayakannya.

Eloklah, kepada mereka yang merayakan di Menara Kuala Lumpur, kalau kira-kira berputus asa dengan kekasih boleh terus terjun dari atas menara itu. Itu juga kemudahan yang disedikan oleh yang berkenaan kepada mereka yang sudah tidak ada iman untuk hidup lagi. Mereka boleh berjumpa dengan Tuhan mereka yang kebetulan jatuh pada hari kekasih.

Tidak ada yang lebih kasihnya selain kasihnya insan kepada Khalik dan Khalik kepada insanNya. Kasih ibu dan bapa kepada anaknya adalah kasih yang tidak boleh dijual beli. Manakala kasih kepada kekasih ibarat embun di hujung rumpun. Ketika cantik dan lawa akan dipuja dan dipuji. Ketika layunya tidak akan dipeduli. Itulah lazimnya kasih manusia dengan manusia. Wallahualam!

No comments: