Saturday 11 April 2015

Paksi Rai Hari Lahir Pak Samad

Tadi malam (10 April 2015) Persatuan Seniman Rakyat (Paksi) yang diketuai oleh Dinsman telah mengadakan 'Malam Baca Puisi ke-4' khusus untuk meraikan ulang tahun kelahiran ke-80 SN Dato' A. Samad Said yang bertemakan "Nurani, Kata Luhur Sahabatmu."

Majlis Baca Puisi ini adalah program bulanan anjuran Paksi bersama Surau Tarbiah (baca Madrasah Seni) diadakan di Madrasah Seni, Kg. Banda Dalam, Jalan Gombak, K.Lumpur . Walaupun majlis itu bertembung dengan Majlis Baca Puisi Pena di rumah Pena, namun kehadirannya tidak mengecewakan. Lebih kurang 150 orang hadir pada majlis ini. Kelihatan juga Raja Ahmad, Pian Habib, Nur Hanim Khairuddin, Shukur Harun, Fadilah Pitt dan ramai lagi. Dari jauh datang Pak Salleh Bakar dari Ipoh, Amni Jagat dari Johor Bahru, Ahkarim dari Kedah dan Anbakri dari Kelantan. Turut hadir YB Sahari Sungip, DUN Hulu Kelang yang turut membacakan sajaknya.

Pada majlis tersebut Pak Samad turut melancarkan antologi puisi dan catatan khusus untuk beliau pada hari lahirnya 9 April. Samad Said dilahirkan pada 9 April 1935 di Kg. Belimbing Dalam, Durian Tunggal, Melaka. Antologi tersebut berjudul, 'Nurani, Kata Luhur Sahabatmu' mengandungi 16 esei di bawah tajuk 'catatan nurani.' Manakala sebanyak 14 puisi di bawah tajuk, 'puisi nurani' terdapat di dalam antologi ini.

Turut menulis dalam buku ini ialah Prof. Shahir Mohd Zain, Prof Siti Zainon Ismail dan Uthaya Sankar S.B. selain Shukur Harun, Fadzilah Pit, Dinsman, Hazayani Zakaria, Kassim Mohamad, Ali Bukhari Amir (H.Fansuri), Raja Yusof Ariffin, Hasni Abas, Lim Hong Siang, HMS Abu Bakar, Ahkarim, Chan Yong Sin, Rozan Azen Mat Rasip, Sharifah Aisiah Syed Mahazar, Razali Endun dan ramai lagi.

Girhayu Pak Samad. Semoga Allah terus memberikan kesihatan dan rezeki yang melimpah ruah dalam memperjuangkan keadilan dan kebenaran melalui sastera.

'Happy Birthday, Pak Samad."

No comments: