Sunday 23 January 2011

Cik gu Malah yang tenang


Semalam 22 Hanuari 2011 ,(Sabtu) hari penamaan calon PRK Tenang (Labis, Johor) aku dan beberapa orang kawan turun untuk melihat keadaan di Tenang. Sebelum berlepas, aku, Hasni Abas, Dinsman, Nordin dan Kasim sudah pasang angan-angan, pada kesempatan berada di Tenang nanti, harap-harap akan dapat berjumpa dengan calon Pas yang cantik ayu, Cik Gu Normala Sudirman. Mereka menumpang kereta aku ke rumah Hasni di Kg. Pandan dan dari situ menumpang kereta Hasni Ke Labis.


Pagi masih dingin, suria masih belum memancarkan cahayanya. Ketika kami bertolak dari rumah Hasni, mentari pagi dengan malas mula menjenguk di ufuk timur. Perjalanan kami lancar dan licin kecuali terpaksa beberapa kali berhenti kerana perut aku meragam sejak sarapan makan nasi lemak di R&R Seremban hala Selatan. Mujur tak tercerit dalam kereta Hasni, kalau tidak tentu haru mereka kena hidu shit yang busuk lagi membusukkan.


Lebih kurang jam 12 tengahari, kami sampai di pekan Labis. Penamaan calon baru selesai. Beribu-ribu orang penyokong kedua-dua buah parti mulai bersurai. Ada yang membawa bendera parti masing-masing, pakai topi dan baju logo parti masing-masing dan yang paling menarik baju T yang ada gambar Cik gu Mala yang ayu dan tenang. Amani Jagat belum kelihatian di stesen minyak petronas. Selepas beberapa minit menuggu, Amni sampai dengan kereta Proton wira coklat bersama abangnya. Mereka memakai logo pas di dada masing-masning. Kami kemudian dibawa sekitar pekan Labis menuju ke khemah operasi Pas. Kami terjumpa YB Sallahuddin Ayob dan ustaz Nasaruddin Tantawi di situ. Mereka kemudian meninggalkan kami agak tergesa-gesa kerana ada 'meeting', kata mereka.


Di Pekan Labis kelihatan banyak bendera dacing tercacak di sepanjang jalan. Bendera Pas tak kelihatan, kecuali satu dua batang yang terpencil. Tapi di khemah markas Pas banyak bendera Pas berkibar dengan megah sekali. Yang menariknya markas Pas ini betul-betul bersebelahan dengan markas Parti Gerakan kawasan Labis.


Kami dibawa ke markas Pemuda Pas, di sana kami berjumpa dengan Suhaizat. Dia memberi taklimat pada rombongan Paksi ini dan menacadangkan ada lebih molek Paksi berkerjasama dengan 'Anak' supaya tidak kelihatan terlibat secara langsung dalam kempen politik dalam aktiviti membudayakan masyarakat. Memang Paksi mahu membuat aktiviti di DUN itu pada kesempatan PRK ini dengan tujuan mendekatkan masyarakat di situ memahami budaya dan sastera.


Kami pun berjumpa dengan Saiful di Felda Cempelak. Dia berikan kerjasama yang baik. Maka diaturkan beberapa buah program pada 27 dan 28 Jan ini. Salah satu programnya ialah ceramah sastera untuk penutut-penuntut yang akan mengambil SPM. Ada beberapa program lain juga diatur sama.


Selepas itu kami dibawa Amni ronda di sekeliling Felda itu dan perkampungang Melayu, Kg Seberang Merah. Namanyanya merah, menunjukkan petanda yang amat sukar bagi pekerja Pas menembusi perkampungan ini. Ini diakui oleh petugas Pas. Memang benar pun setelah kami kelilingi kampung itu hampir setiap rumah kibarkan bendera dacing. Sehelai pun bendera Pas tidak kelihatan. Di kampung itu ada lebih kurang 500 pengundi, ini bermakna Pas tidak mungkin dapat undi di kampung itu.


Amat payah aku lihat Pas boleh mengalahkan Umno/BN di situ. Tetapi siapa tahu wajah tenang dan ayu cik gu Mala boleh membikin keadaan menjadi sebaliknya. Wajah cik gu Mala cukup ayu dan menawan. Moga-moga dengan ketenangan wajahnya, keayuan manis senyumannya dapat memikat pengundi-pengundi di situ. Kata seorang kawan, 'wajah cik gu Mala bawa rezeki, tetapi Umno/BN tabur rezeki di situ. Entahlah.


Dalam perjalanan pulang malam itu kami singgah di Segamat, mencari seorang sasterawan tanah air yang dilupakan. Kami jumpa dia, sdra Baharuddin Kahar di gerai menjual sate di Jalan Kolam Air, Segamat. Wajah tuanya itu menggambarkan penderitaan hidup yang beliau tanggung selama ini. Kami disambut meriah oleh beliau dan berbual panjang, meskipun menganggu perniagaan satenya. Beliau asyik melayan kami sehinggakan mengabaikan pelanggannya. Ada seorang wanita mengandung datang merayu kepadanya meminta dibakarkan sate untuknya, "kalau tak dapat banyak, tiga cucuk pun jadilah, bang," rayu wanita itu menandakan betapa 'mengidamnya' wanita itu mahu memakan sate. Baha bangkit dan mengipas satenya dengan tekun.


Cerita Baha akan saya tulis dengan lebih lengkap pada kesempatan lain.


No comments: