Wednesday 5 January 2011

Konflik antara Raja dan MB

Wah! nampaknya krisis perlantikan SUK Negeri Selangor, Hj. Kushrin meleret melibatkan pihak istana pula. Ada Adun Selangor beri komen, Sultan harus ikut nasihat MB seperti dalam perlembagaan negara. Prof Aziz Bari pula menyatakan bahawa Sultan bukan Ketua Eksekutif sesebuah negeri. Ketua Eksekutif ialah MB atau Ketua Menteri, atau Perdana Menteri dalam konteks sebuah negara. Bekas Mufti Perlis Datuk Dr. Asri pula berpendapat bahawa Raja bukan maksum, sehingga tidak boleh ditegur dan dikritik. Dan beliau memberi beberapa contoh pada zaman Rasulullah saw, di mana Nabi sendiri ditegur oleh sahabat-sahabatnya.

Salah faham ini sudah jadi krisis besar, krisis perlembagaan pula layaknya. Yang membesar-besarkannya ialah juak-juak penyokong Umno yang mengipas bara supaya menjadi api. Aku pelik sungguh dengan mereka ini. Nampak gayanya mereka menjadi sekumpulan pengampu dan cuba menyeret istana dalam konflik ini. Dulu, tahun 1993 dulu, mereka inilah juga yang menyokong usaha Dr. Mahathir meminda perlembagaan bagi tujuan menghapuskan kuasa Raja-Raja Melayu. Menjaja seluruh negara, mengapi-apikan dan memperbodohkan orang Melayu supaya menyokong mereka. Pada ketika itu kenapa Ngo Melayu, dan ahli-ahli Umno sendiri tidak seorang pun membela Raja-Raja Melayu, bersuara menentang cadangan Mahathir itu? Semuanya bagaikan dicucuk hidung, mengiyakan saja apa yang dilakukan oleh Mahathir. Malah Raja-Raja pun tidak berani mengangkat mula, apa lagi berani bersuara, menegur Mahathir. Hebat! Sungguh hebat Mahathir boleh menudukkan sesiapa sahaja termasuk Raja-Raja Melayu.

Sekarang, juak-juak ini pula yang mahu mempertahankan institusi Raja-Raja Melayu yang dulu merekalah yang menjadi penderhaka kepada Raja-Raja Melayu. Kini mahu jadi pembela pula kepada Raja-Raja yang dulunya mereka hina dan tidak beri muka. Pooorah! jangan nak bodohkan lagi orang Melayu. Orang Melayu yang bebal sahaja yang akan percaya sikap hipokrit golongan ini. Hak keistimewaan dan ketuanan orang Melayu yang mereka laung-laungkan sekarang ini hanya pura-pura, hanya helah bagi meyembunyikan segala dosa-dosa yang mereka telah lakukan selama 53 tahun merdeka ini. Siapa yang menghapuskan hak istimewa dan ketuanan Melayu, kalau tidak juak-juak ini dalam Umno? Hoi! kalau hangpa banggang, dan sememangnya pun banggang, jangan pula menanggap orang lain sama banggang macam kamu. Melayu yang bebal sahaja yang percaya dengan kebebalan kalian. OOO! kesian Melayu!

Orang Melayu jangan terus diperbodohkan oleh juak-juak yang hipokrit ini!

No comments: