Thursday 27 January 2011

Nak Tahu Kenapa depa nak pinda Akta Cetak

Berita terbaru paling hangat sekarang ialah kerajaan melalui kementerian dalam negeri (KDN) berura-ura benar mahu meminda Akta Mesin Cetak supaya Akta itu merangkamui juga dunia siber iaitu blog, twitter dan facebook. Bantahan awal sudah dapat didengar daripada Kesatuan Wartawan National (NUJ), Kumpulan anti akta mesin cetak(Kami), beberapa orang para blogger dan individu lain.

Ura-ura pihak kerajaan ini mencerminkan betapa kebelakangnya pemikiran mereka terhadap media alternatif yang semakin luas pengaruh dan pembacaannya. Kerajaan tidak harus gusar dengan perkembangan teknologi canggih ini dalam menyampaikan maklumat. Yang perlu kerajaan sampaikan maklumat dengan betul. Media yang di bawah pengaruh kerajaan juga memberi maklumat dengan betul, jangan menyeleweng dan cuba mengelapkan maklumat yang benar atau yang tidak menguntungkan pihak kerajaan. Siarkan maklumat itu dengan seimbang, jangan hanya siarkan aktiviti pihak kerajaan sahaja dan mengelapkan aktiviti parti-parti politik yang lain. Seimbangkan laporan, buat laporan secara jujur dan profesional, bukan laporan bersifat propoganda politik seperti apa yang berlaku sekarang. Buktinya apa yang berlaku ketika PRK dan sekarang di DUN Tenang, lihat sahaja laporan media cetak dan elektronik, sangat bias, berat sebelah dan bersifat propoganda semata-mata.

Saya percaya orang ramai tak payah mencari alternatif lain untuk mendapatkan maklumat seperti dalam internet atau membeli Harakah, Siasah atau media alternatif yang lain, sekiranya media arus perdana bersikap profesional dan tidak berat sebelah. Jangan fikir rakyat sekarang tidak cerdik membezakan antara propaganda politik dan maklumat yang benar.

Justeru kerana kecerdikan rakyatlah maka kerajaan berasa bimbang tentang pengaruh alam siber ini. Dengan menyekat maklumat, maka kerajaan sampai bila-bila pun akan dapat memperdaya dan memperbodohkan rakyat. Ini suatu prespesi yang salah, kerana alam siber ada pelbagai punca maklumat yang dapat dicapai. Kalau kerajaan menyekat penyampaian maklumat, rakyat bukan sahaja kabur maklumat tetapi akan menjadikan mereka buta maklumat sepanjang masa. Apa ditakuti kalau maklumat itu betul, kalau tidak betul berikan maklumat yang betul.

Pengaruh internet ini telah berjaya menjatuhkan kerajaan zalim Tunisia. Begitu juga melalui facebook dan twitter, rakyat Mesir dapat digembeleng untuk bagkit membantah kerajaan kuku besi Hosi Mubarak yang telah memerintah Mesir lebih dari 30 tahun. Walaupun ada pilihanraya berlangsung di Mesir, tetapi pilihanraya itu hanya topeng untuk membenarkan Hosni terus berkuasa dengan pelbagai penipuan.

Hubaya!Hubaya! kalau kerajaan kita juga cuba bersikap sedemikian, maka jangan terperanjat suatu hari nanti kejadian yang sama mungkin berlaku di sini. Adakan pilihanraya dengan telus, jangan berat sebelah, Institusi Kehakiman hendaklah bebas untuk menjadi check & balance, peguam negara dan pihak penguatkuasa jangan memilih-milih mengambil tindakan. Jangan rasuah dan pemimpin tertinggi kerajaan mesti menunujkkan contoh yang baik. Kalau pemimpin kerajaan sendiri merasuah rakyat ketika PRK atau PRU, apa diharapkan dengan rakyat. Kalau keroh air di hulu, mana mungkin jernih air di kuala. Ikan busuk bermula dari kepalanya, dan akan diikuti membusuk oleh bahagian lain.

Demikainlaj al-kisahnya, kerana takut digulingkan macam di Tunisia dan Mesir, maka depa ni siang-siang sudah mahu sekat maklumat. Namun depa tidak sedar pengelapan maklumat ini bagaikan bom jangka yang akan meletup bila-bila masa saja.

No comments: