Monday 3 January 2011

Selamat Tahun Baru 2011

Novel karya SN Abdullah Hussein disensasikan sesetengah golongan yang naif tentang sastera. Yang peliknya MIC sibuk-sibuk pula beri tekanan supaya novel ini ditarik balik daripada Komsas. Siapa sebenarnya yang cauvinis?


Asalamualikum! Hari ini dah 3 Januari 2011, bermakna sudah 3 hari kita memasuki tahun 2011. Ooh! cepat bangat! Ini bermakna usia kita semakin pendek dan semakin dekat dengan tanah kubur. Semoga Allah ampuni segala dosa-dosa kita, dosa-dosa kedua ibu bapa kita dan kaum muslimin dan muslimat sekalian. Sesungguhnya mati itu pasti bagi setiap kelhidupan. 'Kuluzaikatul maut" janji Allah dan Allah tidak pernah mungkiri janjiNya. Sebab itu setiap hari, setiap saat ada saja kematian berlaku. Insaflah wahai manusia! Taubatlah semasa pintu taubat masih terbuka. Moga-moga diterima Allah. "Astharfullahilazim!"

Tahun baru ini aku mula dengan isu novel 'Interlok' yang dijadikan sensasi oleh sesetengah golongan. Bacalah artikelku ini.


Interlok’ jadi mangsa politiking


Oleh RAZALI ENDUN


Dunia kesusasteraan tanah air menjadi gempar kembali apabila Senator Datuk T. Murugiah, Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri mengumumkan bahawa novel ‘Interlok’ karya SN Abdullah Hussain ditarik balik daripada dijadikan teks Komponan Sastera Dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu (Komsas) untuk pelajar Tingkatan Lima.

Ada dua prespektif yang boleh kita lihat daripada kenyataan Timbalan Menteri ini; pertama betapa dunia kesusasteraan tidak terlepas daripada perhatian dan pemantauan orang politik. Ini satu perkembangan yang positif kerana ramai beranggapan orang politik tidak ambil kisah tentang kesusasteraan apa lagi membaca hasil karya sastera.

Kira-kira dua tahun dahulu berlaku juga kekecohan dalam dunia kesusasteraan kita apabila Pusat Perkembangan Kurikulum (PPK), Kementerian Pelajaran tidak menyenaraikan karya Sasterawan Negara sebagai teks baru Komsas. Mungkin kerana tekanan daripada pelbagai pihak ura-ura itu tidak dilaksanakan. Ini terbukti apabila ‘Interlok’ karya Sasterawan Negara Abdullah Hussein dipilih sebagai teks sastera bagi tingkatan lima untuk persekolahan tahun 2011. Pemilihan kali ini menimbulkan pula kontrovesi oleh pihak Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri.

Pada tahun 1999 dunia kesusasteraan kita digemparkan dengan kemunculan novel ‘Shit’ karya SN Shahnon Ahmad. Pada 2008 pula heboh kisah YB Teresa Kok menyaman Pengarang Mingguan Malaysia kerana menyiarkan sebuah cerpen bertajuk, “Politik Baru YB J.” karangan Chamil Wariya. Kes saman ini merupakan kes pertama di negara ini di mana pengarang kreatif menjadi mangsa saman kerana didakwa ‘memfitnah.’ Setakat hari ini kes ini belum lagi didengar di dalam mahkamah.

Kedua, pengumuman Timbalam Menteri itu sangat meragukan dan sarat dengan sentimen politik perkauman. Kenyataannya hanya berdasarkan aduan daripada segelintir khalayak yang mendakwa novel tersebut menghina kaum India dan Melayu, sangat dangkal dan tidak rasional. Sebagai Pengerusi Biro Pengaduan Awam, beliau sewajarnya meneliti segala aspek yang terkandung di dalam novel itu terlebih dahulu sebelum mengumumkan kepada orang ramai. Memetik beberapa ayat di dalam novel tersebut yang dianggap berunsur menghina/perkauman tidak memadai dan tidak boleh dijadikan kesimpulan atau rumusan. Hasil sastera hendaklah dilihat keseluruhan karya itu, bukan dikutip satu dua ayat. Kita tidak pasti apakah beliau membaca keseluruhan novel tersebut.

Tambah keliru lagi apabila beliau yang menjaga portfolio Pengaduan Awam seolah-olah mengambil alih tanggungjawab Menteri Pelajaran? Komsas bukan dalam bidang kuasa beliau tetapi adalah dalam bidang kuasa Kementerian Pelajaran. Pengumuman sepatutnya dikeluarkan oleh Menteri Pelajaran atau salah seorang Timbalan Menteri Pelajaran. Apabila Menteri dan kementerian pelajaran membisu dan tidak memberikan reaksi terhadap kenyataan Datuk Murugiah, sudah pasti ada yang tidak kena dengan pengumuman beliau itu.

Mujur Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka Datuk Termuzi Abd Aziz keluar dengan kenyataan bahawa tiada arahan tarik balik ‘Interlok’ (BH 24 Dis.10). Katanya, pengumuman Datuk T. Murugiah mengenai penarikan balik buku teks itu adalah pandangan peribadi beliau. Kita tidak pasti pula sama ada kenyataan Ketua Pengarah DBP ini adalah muktamad, kerana setakat ini tiada kenyataan rasmi dikeluarkan oleh Kementerian Pelajaran mahupun Panitia Penilai Bahagian Buku Teks untuk Komsas.

‘Interlok’ bukan bernuansa perkauman tetapi mempunyai gagasan dan wawasan untuk membina penyatuan bangsa. Judul novel ini saja sudah mencerminkan misi dan visi serta pemikiran pengarangnya. ‘Interlok’ menurut Dr. Mawar Safei bererti tautan, jalinan, cantuman yang kemas, kejap atau memanca. Bertitik tolak daripada itu, pengarang mengadun tema dan plotnya yang mengandungi watak-watak pelbagai kaum demi mencari jalur penyatuan diakhirnya.

Novel ini telah memenangi hadiah sagu hati dalam Peraduan Mengarang Sempena 10 Tahun Merdeka (1967). Dalam peraduan ini tidak ada penerima hadiah pertama atau kedua. Penerima hadiah ketiga ialah novel ‘Sandera’ karya Arenawati. Empat hadiah sagu hati, selain ‘Interlok’ ialah, ‘Merpati Putih Terbang Lagi’ ( Khadijah Hashim), ‘Pulanglah Perantau’ (Aziz Jahpin), ‘Meniti Buih’ (Alias Harun) dan ‘Badan Bertuah’ (Ismail Al-Falah).

Jawatankuasa peraduan ini dipengerusikan oleh mantan Ketua Hakim Negara, Tan Sri Mohamad Suffian Hashim. Peraduan ini telah diusulkan oleh Tun Abd. Razak Hussein, Timbalan Perdana Menteri pada ketika itu. Beliau telah memberikan galakan dan restu supaya peraduan ini dilaksanakan. Malah pemenang peraduan ini telah diumumkan di kediaman Tun Abd. Razak sendiri. Maka signifikannya penerbitan novel ini sangat penting kerana ianya lahir daripada cita-cita mantan Timbalan Perdana Menteri yang mahukan sebuah negara bangsa yang bersatu padu. Malah mengikut kacamata A. Rahim Abdullah, ‘Interlok’ mempunyai ciri-ciri 1Malaysia, justeru itu untuk mencari satu Malaysia, carilah dalam ‘Interlok’, saran beliau (lihat MM 19-9-10).

Pengamal politik tidak seharusnya melihat karya sastera dari perspektif keuntungan politik semata-mata. Sastera bukan alat politik dan propaganda, maka dengan yang demikian ianya tidak wajar dipropagandakan. Ketidaktelitian seorang Timbalan Menteri seperti Datuk T. Murugiah ini akan menimbulkan kekecohan dan keraguan di kalangan orang ramai terutama para pengiat sastera. Ianya juga akan menjejaskan imej kerajaan yang seolah-olah tidak ada kesepakatan dalam satu-satu dasar yang diketengahkan.

No comments: