Thursday 23 July 2015

Pasukan Khas Penyiasat main 'opera'.

Tukar Tiub daripada mula Pasukan Khas Penyiasat 1MDB tidak menaruh harapan terhadap penyiasatan ini. Kata Tukar Tiub ianya cuma helah dan sandiwara belaka. Tugas pasukan ini katanya hanya semata-mata mahu menyelamatkan Najib, bukan untuk mencari kebenaran.

Nampaknya keraguan Tukar Tiub sudah ada bayang-banyangnya. Malah bekas editor New Straits Times Datuk Kadir Jasin juga meminta agar pasukan penyiasat ini jangan menyeleweng daripada matlamat asal, iaitu mencari salahlaku dalam 1MDB dan sama ada akuan bank Najib benar-benar menerima transkasi berbilion ringgit.

Tanggapan ini dikuatkan lagi oleh kenyataan Ketua Polis Negera yang menyatakan polis akan menyiasat siapa dalang yang cuba menjatuhkan kerajaan yang dipilih secara demokratik. Katanya individu-individu yang berjumpa dengan Justo akan ditangkap dan disoal siasat. Ini berdasarkan kenyataan Justo kepada polis Thailand dan kenyataan Melani, yang mendakwa Sarawak Report menyiarkan dokumen palsu. Melani mendakwa dirinya bekas editor Sarawak Report. Sarawak Report telah menafikan yang beliau pernah berkerja dengan Sarawak Report. Beberapa kenyataan Melani meragukan dan kesahihannya sebagai saksi dipersoalkan.

Tambah meyakinkan lagi apabila pihak imegeresen menghalang beberapa orang pemimpin pembangkang dan aktivis sosial keluar negara. Tony Pua, Rafizi Ramly antara yang dihalang. Begitu juga dengan editor The Edge juga dihalang termasuk Pengarah Urusan sebuah syarikat yang ada hubungkait dengan 1MDB. Dikhabarkan juga Tian Chua, Ambiga, Hishamudin Rais, Adam Adili turut dalam senarai dihalang keluar negara. Apa ertinya semuanya ini? Tidak lain tidak bukan memberi tekanan dan menakut-nakutkan kepada mereka yang menyebarkan isu 1MDB. Pasukan Penyiasat mahu mengalihkan perhatian umum daripada kes 1MDB kepada konsiprasi menjatuhkan kerajaan pula. Apa ini semua bukan main wayang?

Kalau berdasarkan logik konsipirasi menjatuhkan kerajaan, maka Dr. Mahatahir patut juga disiasat, ditangkap dan dihalang keluar negara. Dr.M terang-terang menyatakan bahawa beliau berhasrat menjatuhkan Najib. Menjatuhkan Najib bererti menjatuhkan kerajaan yang ada. Apakah Dr. M kebal dengan undang-undang negara. Kenapa dia dikecualikan daripada sebarang tindakan?

Kalau begini keadaannya maka ternyatalah Pasukan Khas ini bermain wayang. Daripada matlamat asal mencari salahlaku 1MDB, ia beralih kepada pemberi maklumat pula. Nampak gayanya mereka yang melakukan jenayah terlepas, mereka yang memberikan maklumat pula dipenjarakan.
Jangan sampai rakyat meluat dan meragukan terhadap wibawa pasukan khas itu.
 

No comments: