Sunday 5 July 2015

Kerusi Najib semakin panas

Berita mutakhir, penyebaran meluas Wall Street Journal (WSJ) mendakwa Najib telah 'songlap' duit 1MDB ke dalam akaun bank Najib, memeranjatkan rakyat Malaysia. Menurut Sarawak Report, ianya sudah berada dalam pengetahuan Peguam Negara. Khabarnya Peguam Negara sudah bertindak dengan menyerbu syarikat-syarikat yang berkaitan dan merampas beberapa dokumen.

Sarawak Report telah juga menyiarkan nombor-nombor akuan dan nama bank yang menyimpan akaun Najib. Setakat ini Najib mahupun bank berkenaan belum lagi mengesahkan bahawa nombor akaun itu adalah milik Najib dan transeksi telah berlaku seperti didakwa. Bank Negara juga belum membuat pengesahan.

Di dalam laporannya WSJ tidak pula menyebut sumber berita itu, hanya sekadar menyebut bahawa ia mengutip daripada agensi penguatkuasaan yang ditugaskan menyiasat 1MDB. Menurut WSJ ia memiliki laporan yang telah disediakan oleh agensi-agensi yang melakukan penyiasatan. Katanya lagi ia mempunyi bukti kuat, sebab itu ia berani menyiarkan kepada umum. Namun tidak menyebut agensi yang mana satu sumber beritanya. Mungkin WSJ mahu merahsiakan dulu sumbernya. 1MDB sedang disiasat oleh Ketua Audit Negara, Bank Negara, Polis dan PAC. Siapakah antara mereka ini telah membocorkan kepada WSJ?

Najib telah menafikan dakwaan itu hanya sekadar menyatakan bahawa dia tidak pernah menyalahgunakan wang rakyat. Najib juga membisu tentang nombor akaunnya dan banknya. Banyak persoalan timbul dengan penafian Najib kerana Najib sendiri enggan menunjukkan bukti untuk menangkis dakwaan tersebut. Najib tidak menunjukkan bukti bahawa di dalam akaun banknya tidak pernah berlaku transeksi seperti didakwa. Najib perlu meyakinkan rakyat dengan memberi bukti jelas dan nyata.

Sementara itu Najib patut berundur ketika penyiasatan oleh Task Force sedang berlaku. Sekurang-kurangnya bercuti sementara. Nampaknya tiada tanda-tanda yang Najib akan berundur, malah enggan mengambil cuti. Ini akan menimbulkan presepsi bahawa penyiasatan itu tidak akan telus. Demi menjaga nama baik Najib dan negara, Najib harus tidak berada di kerusinya yang panas buat sementara waktu.

Jika Najib masih enggan berbuat demikian, maka Mahyuddin selaku Timbalan PM harus memanggil mesyuarat khas Kabinet bagi membincangkan perkara itu. Kabinet boleh memaksa Najib supaya berudur atau sekurang-kurang mengambil cuti sementara penyiasatan sedang dijalankan. Najib mungkin enggan akur dengan desakan Kabinet kerana itu akan membawa padah kepadanya. Mungkin berlaku peralihan kuasa kepada Mahyuddin secara tidak sedar.

Najib tidak mungkin mengambil risiko yang besar ini. Najib akan terus menduduki kerusi panasnya. Tunggu ajalah kesudahannya. Wallahualam!

No comments: