Tuesday 14 July 2015

Pasukan Penyiasat Khas 'meragukan.'

Kenyataan Ketua Polis Negara (KPN) bahawa anggota Pasukan Khas Penyiasat 1MDB pun disiasat kerana didakwa membocorkan rahsia bank. Agak aneh juga kenyataan KPN ini kerana yang akan menyiasat skandal 1MDB ialah Pasukan Khas itu dan Pasukan itu pula yang akan menyiasat anggotanya sendiri. Ini macam main-main sahaja. Logiknya kalaupun nak disiasat anggota Pasukan Khas itu, iaitu pihak lain yang tidak berkentingan, bukan Pasukan Khas itu sendiri.

 Ini bererti KPN tidak yakin dengan Pasukan Penyiasatnya sendiri termasuk dirinya. KPN pun boleh disiasat berdasarkan kenyataannya itu. Nampaknya Pasukan Khas ini cuba mengalihkan siasatan utamanya iaitu mempastikan sama ada akaun bank Najib benar-benar menerima perpindahaan berbilion ringgit. Sama ada wang itu digunakan untuk memenangi PRU 13 atau tidak. Pusat penyiasatan seharusnya menjurus ke arah itu, bukan siapa yang membocorkan rahsia?

Rakyat memberi kepercayaan kepada Penyiasat ini dan jangan timbulkan keraguan di kalangan rakyat. Jangan nanti ada yang mendakwa Pasukan Penyiasat itu sebenarnya mahu menyelamatkan Najib, bukan mencari kesalahan jenayah yang mungkin Najib telah lakukan. Jangan nanti ramai yang beranggapan ini hanya sandiwara bagi mengabui mata rakyat.

Tidak siapa mengatasi undang-undang. Najib juga patut disiasat oleh Polis atau Pasukan Khas ini. Saya setuju dengan peguam Ram Karpal, polis patut menyoal siasat Najib, akan tetapi sudah sekian lama, Najib masih tidak disoal siasat. Kita tidak mahu tunggu lebih lama lagi dengan kenyataan-kenyataan yang kabur dan mengelirukan. Pergi sahaja kepada soal pokok. Kalau kenyataan demi kenyataan yang mengandungi banyak teka-teki, akan membuatkan rakyat bosan dan meluat. Kemungkinan mereka hilang kepercayaan terhadap kewibawaan Pasukan Khas ini tidak dapat dielakkan.

Buatlah kerja dengan ikhlas dan jujur. Jangan takut kalau kita bertindak benar. Kebenaran akan terserlah juga akhirnya. Jangan cuba melindungi sesiapa sekiranya terbukti ada unsur jenayah dilakukan. Bertindaklah dengan saksama. Kembalikan kepercayaan rakyat kepada pihak penyiasat dan kerajaan. Kepercayaan rakyat terhadap kerajaan sudah luntur. Wallahaualam!

No comments: