Friday 28 August 2015

Bersih Undang Darurat?

Perhimpunan Bersih 4 pada hujung minggu ini semacam boleh mengundang pengistiyaraan darurat oleh kerajaan Umno/BN. Ini diyakinkan dengan kenyataan Ketua Angkatan Tentera dalam satu majlis yang dihadiri juga oleh Menteri Pertahanan, Hishamuddin Hussein. Tentu sekali Menteri Pertahanan merestui kenyataan Ketua Angkatan Tentera kerana ini berlaku di hadapannya.

Apakah ini sudah dirancang oleh Najib? Kerajaannya sudah menunjukkan tanda-tanda, kemungkinan mengisytiarkan darurat. Kalau tidak kenapa mesti pihak tentera bersuara perihal perhimpunan Bersih? Perhimpunan adalah urusan Polis, bukan Tentera? Petanda ini memberi amaran kepada Pengajur Bersih bahawa kemungkinan ini akan berlaku.

Kalau ini berlaku pastinya semua ruangan demokrasi akan tersekat. Parlimen akan digantung, tidak akan berlansung undi tidak percaya terhadap Najib. Tidak boleh mendakwa Najib, kalaupun ada kes terhadapnya. Fungsi mahkamah juga tergantung. Wal asal balik hasil, maka Najib akan terus berkuasa di bawah perlindungan angkatan tentera dan kuasa-kuasa darurat.

Kalau telahan ini betul, maka Najib sememangnya tidak mahu menyelamatkan Malaysia, Umno, Ekonomi dan rakyat negara ini. Dia semata-mata mahu menyelamatkan dirinya, biarpun Umno dan negara musnah. Najib takut dengan bayang-bayangnya sendiri. Dia takut akan didakwa kerana dia tahu akan kesilapan yang telah dilakukannya. Maka dengan hal yang demikian, Najib akan terus berkuasa sehingga PRU 14. Dapatkah dia lari dari PRU 14? Apakah rakyat akan memberikan dia mandat lagi memimpin negara dengan segala najis rasuah dan moral yang rendah yang cuba dicucuinya tetapi tidak berjaya. Apakah helahnya nanti menangguhkan PRU 14 supaya dia diterus berkuasa? Kita tunggu dan lihat nanti. Wallahualam!

No comments: