Saturday 1 August 2015

Baai'ah Pas Yang Karut

Kemelut dalam Pas masih belum reda. Kumpulan Profesional dalam Pas dikatakan telah disingkir dalam Muktamar Pas yang lalu. Saya difahamkan puak yang tersingkir ini tidak berpuas hati dengan tatacara pemilihan itu di mana senarai 'chai' diberikan kepada perwakilan untuk memilih calon. Memangpun, sebelum ini tidak terdengar ada kepimpinan Pas yang merajuk apabila kalah dalam pemilihan parti. Memang menjadi adat, kalah atau menang dalam setiap pemilihan. Apa yang dikesalkan oleh puak-puak yang tersingkir ini cara pemilihan itu dilakukan.

Muktahir ini terdengar puak-puak yang kalah ini akan menubuhkan sebuah parti politik bernuasakan Islam. Kewujudan parti ini masih diawang-awang kerana belum didaftarkan. Dengar khabar mereka sedang menilai 'pasaran' sama ada mendapat sokongan daripada rakyat, Ngo dan yang sepertinya. Mereka sudahpun menjelajah ke seluruh negara menguar-uarkan hasrat mereka. Tidak tahu setakat mana sokong rakyat setakat ini. Sementara itu puak-puak ini tidak pula keluar daripada Pas dan masih memegang jawatan ahli parlimen masing-masing. Namun demikian, Pas sendiri tidak pula memecat mereka. Mereka sedang bermain tarik tali.

Pemimpin ini serta YB-YBnya dikatakan terikat dengan Baai'ah yang disyaratkan oleh Pas. Dengar ceritanya sesiapa yang melanggar Baai'ah itu, terpaksa menceraikan isteri masing-masing talak tiga.
Apa punya Baai'ah ini? Walaupun mengikut ustaz Zawawi, mereka mempunyai pilihan sama ada mahu terikat dengan Baa'iah ini dengan menolak menjadi calon Pas, akan tetapi pilihan apa yang ada untuk mereka memilih? Ini semacam paksaan dikenakan, bukan pilihan.

Justeru itu maka puak-puak yang tersingkir masih enggan keluar parti atau meletakkan jawatan sebagai ahli Parlimen. Kepimpinan Pas pula enggan memecat mereka, setakat ini. Bagaimanakah Baai'ah ini boleh mengikat mereka, kerana talak berada di tangan suami. Kalau mereka enggan menceraikan isteri masing-masing seperti yang diBaai'ahkan, apa parti boleh buat? Walaupun kata kepimpinan Pas, mereka perlu jawab kepada Allah, maka terpulang kepada urusan Allah. Dan bagaimana pula dengan Dr. Mariah, adakah dia terpaksa menjatuhkan talak terhadap suaminya? Dalam Islam kuasa talak hanya ada di tangan suami. Maka dengan demikian Baai'ah ini adalah karut, yang tidak berlandaskan real politik kontemporari dan hak asasi manusia. Pas nampaknya semakin undur ke belakang daripada maju ke hadapan.

No comments: