Saturday 15 August 2015

Najib cuba tutup Pekung

Tiba-tiba saja Najib mengalihkan pandangan umum daripada isu 1MDB kepada dana politik pula. Katanya negara ini belum ada undang-undang menyekat dana politik. Dia mendakwa saranan ini sudah disuarakannya pada 2009 lagi. Tetapi parti-parti pembangkang tidak memberikan kerjasama. Sementara itu parti-parti pembangkang menafikan bahawa mereka menolak saranan itu. Ini kata mereka, mereka tidak pernah diundang secara rasmi oleh kerajaan BN untuk membincangkannya.

Najib mengumumkan pelantikan sebuah Jawatankuasa yang akan mengkaji cadangan ini untuk dimajukan kepada kerajaan untuk pertimbangan. Jawatankuasa ini di pengerusikan oleh Menteri di jabatan perdana menteri Datuk Paul Low dan timbalannya Datuk Idris Jala. Hasil siasatan jawatankuasa ini akan dijadikan asas untuk mengubal suatu Akta baru iaitu Akta Dana Politik.

Tindakan terbaru Najib ini tidak dapat tidak akan menimbulkan persepsi baru bahawa dia sengaja mahu mengalihkan perhatian umum terhadap skandal 1MDB yang mana beliau menjadi Pengerusinya. Mungkin Najib berfikir dengan tindakannya ini akan mengurangkan persepsi buruk rakayat terhadapnya. Menurut fikirannya rakyat akan mempercayai kejujurannya dengan menumumkan tindakan barunya itu. Akan tetapi, saya percaya kebanyakan rakyat akan menganggap bahawa beliau cuba bermain sandiwara sekali lagi. Amat payah bagi rakyat mempercayainya sedangkan isu RM 2.6 bilion dalam akaun peribadinya masih sama-samar. Najib harus perjelaskan isu ini supaya kepercayaan orang ramai dapat dipulihkan.

Najib ibarat cuba meyembur minyak wangi di pekung di dadanya. Bau busuk pekung itu semakin merebak meskipun dia cuba menyiram minyak wangi di pekungnya itu. Keharuman minyak wangi tidak dapat mengatasi bau busuk pekung yang busuk lagi membusukkan. Bau itu pastinya akan terhidu juga oleh orang ramai di sekelilingnya.

No comments: