Saturday 8 August 2015

Kuasa Politik lwn Kuasa Undang-Undang

Aku memang geram dan marah apabila mengetahui dua pegawai tertinggi SPRM ditukarkan serta merta ke Pejabat Perdana Menteri. Apa ertinya semua ini? Siapa yang berkuasa menukarkan jawatan mereka ini tanpa notis? Wah! saya kira ini sudah melampau. Tidak boleh lagi bertolak ansur dengan tindakan yang memang sengaja mahu melindungi skandal 1MBD yang mana Najib terlibat.

Apa tujuan mereka? Tentu sekali mahu membantutkan siasatan SPRM terhadap 1MDB. Kalau begini keadaannya, sudah jelas dan nyata PM terlibat dalam skandal ini. Kalau tidak, apa perlu dia takut? Kata perumpamaan Melayu, berani kerana benar, takut kerana salah. Daripada perkembangan mutahir nampaknya PM semacam berasa bersalah, sebab itu dia lakukan apa sahaja bagi menyelamatkan dirinya. Sebagai wira Bugis, kenapa takut menghadapi kenyataan ini?

Pesuruhjaya SPRM dikatakan 'dipaksa' bercuti, kononnya atas alasan kesihatan. Manakala timbalannya berada di luar negara. Penangkapan pegawai-pegawai SPRM dan pertukaran jawatan dua orang pengarahnya berlaku ketika ketua mereka tidak berada di dalam negara. Nampaknya, perkembangan terbaru ini mengambarkan bahawa semuanya sudah diatur dengan rapi.

Siapa sebenarnya berkuasa menukarkan kedua pengarah SPRM ini? Dalam heraiki kabinet hanya ada dua orang sahaja mempunyai kuasa itu iaitu Menteri Dalam Negeri, Datuk Zahid Hamidi dan PM sendiri iaitu Datuk Najib Razak? Kedua-duanya mesti bertanggungjawab terhadap pertukaran ini. Zahid baru saja mengumumkan bahawa tiada tindakan akan dikenakan kepada pegawai-pegawai selepas ini. Apakah pertukaran tanpa notis ini bukan tindakan?

Kerajaan sekarang nampaknya sudah melampau. Ada di antara para menteri kabinet yang tidak bersetuju dengan pertukaran ini. Maruah dan intergeriti kerajaan yang memang sudah merundum semakin menjadi buruk. Rakyat sudah tidak boleh menerima tindakan-tindakan yang sengaja mahu melindungi Najib dalam skandal 1MDB. Malah orang Umno sendiripun sudah meluat dengan gelagat Najib yang semakin rakus mahu berpaut di dahan kuasa. Kuasa tidak kekal Najib. Hari ini kamu berkuasa dan jadi PM. Esok atau luasa nasib anda belum tentu lagi. Insaflah. Kalau benar melakukan kesalahan, hadapinya sebagai anak jantan seperti pahhlawan Bugis. Melaung-laungkan sahaja kepahlawanan Bugis sedangkan kamu sebenarnya tidak seberani pahlawan Bugis, menjadikan kamu bahan tertawa sahaja.

Inilah kuasa politik yang mengatasi kuasa undang-undang. Saya pernah dengar suatau masa dulu seorang Adun Umno menyatakan politik boleh buat apa sahaja waimah 'membubuh.' Apa mestikan kita biarkan orang politik bermaharaja lela? Mereka tidak mengatasi undang-undang. Seret mereka ke muka pengadilan kalau ada bukti mereka bersalah.

Dalam senario terbaru, nampaknya politik mengatasi undang-undang. Jangan biarkan ini berlaku. Rakyat mesti bangun menentang prespesi ini. Bangun wahai rakyat. Jom kita beramai-ramai menyertai bantahan ini dengan menghadiri perhimpunan 'tangkap dan dakwa Najib.' Pada hujung bulan ini ada perhimpunan serupa ini. Ayuh kita ramai-ramai menyertainya sebagai solidirati menentang kezaliman. Wallahauhulam!

No comments: