Thursday 6 August 2015

RM 2.6 Bilion, Kenapa Pak Arab Tak Derma Kepada Palestin?

Agak hairan juga, kenapa Pak Arab yang dermawan itu tidak dermakan duitnya kepada rakyat Palestin? Ramai kanak-kanak Palestin yang hidup sangat daif dan ramai juga yang tidak dapat bersekolah. Mengikut berita daripada Institusi Berita dunia, banyak sekolah terpaksa ditutup di Palestin kerana kekurangan wang untuk membayar gaji guru. Mereka lebih memerlukan pertolongan itu, bukan Najib yang memang sudah hidup selesa.

RM 2.6 bilion yang masuk ke dalam akaun bank Najib memang besar jumlahnya. Mengikut perkiraan Tukar Tiub, kalau dikeluatkan duit itu melalui ATM yang had pengeluarannya sebanyak RM 5,000.00 sehari, ianya memakan masa kira-kira 1424 bulan bagi menghabiskan jumlah sebanyak itu. Wow! tak payah kejo lagi la?

Kita tidak tahu bagaimana wang sebanyak itu dibelanjakan? Yang kita tahu kedua-dua akuan bank Najib sudah ditutup. Kalau ditutup, tentu Najib keluarkan kesemua duitnya dalam akaunnya sebelum ditutup. Ke mana perginya duit itu selepas akaunnya ditutup? SPRM sepatutnya menjuruskan persoalan ini kepada Najib dalam soal siasatnya terhadap Najib.

Walaupun setengah-tengah mengatakan itu wang derma yang diterima oleh Najib, maka terpulang pada dia membelanjakannya. Mengikut beberapa berita, duit itu kononnya didermakan kepada Umno, dan Najib sebagai proxy Umno. Kalaupun dakwaan ini benar, mengapa bekas TPM tidak tahu perkara ini. Malah ramai ahli dan pemimpin Umno tidak tahu. Kalau tidak kerana WSJ membongkar perkara ini, tidak siapa akan tahu. Adakah Najib dilantik sebagai proxy atau pemegang amanah Umno mengikut prosedur? Kalau mengikut prosedur, kenapa ramai pemimpin Umno tidak tahu? Adakah perbelanjaan itu juga mengikut prosedur iaitu ada baucernya, dan ada akaunnya?

Mengikut ramai peguam, Najib telah melakukan kesalahan apabila dia menerima wang derma itu, mengikut Akta SPRM. Kalau benar begitu, SPRM perlu bertindak segera dengan mendakwa Najib. Apakah SPRM berani mengheret Najib ke mahkamah, sedangkan dia tidak punya kuasa mendakwa, hanya menyiasat? Kuasa pendawaan terletak di tangan Peguam Negara. Pemecatan Gani Patail dan pelantikan Peguam Negara yang baru meragukan rakyat bahawa pelantikan itu ada udang di sebalik batu. Walaupun cukup bukti yang dibentangkan SPRM kepada Peguam Negara, ianya terpulang kepada Peguam Negara sama ada mahu mendakwa atau tidak, meskipun ada bukti kukuh. Najib mungkin terselamat lagi kalau keadaan ini berlaku.

Jadi apa caranya untuk mendakwa Najib? Saya kira kalau rakyat semakin marah, maka tidak mustahil mereka akan turun di jalan-jalan raya menuntut Najib ditangkap dan didakwa. Sudah ada suara-suara ke arah itu sekarang apabila Zahid bekas menteri dalam kabinet BN meminta MB Selangor menyedikan stadium yang boleh memuatkan 100,000 orang. Ini bagi menunjukkan solidariti rakyat terhadap pemimpin negara yang korup.

Apapun hasilnya, saya percaya SPRM akan menjalankan siasatannya 'witahout fear or favour.' Rakyat akan sentiasa di belakan SPRM kalau benar-benar badan itu membuat siasatan secara telus, adil dan saksama. Teruskan siasatan kamu SPRM. Rakyat tetap menyokong anda.

No comments: