Sunday 16 August 2015

Dah Siasat Najib Ke?

SPRM pernah mengeluarkan kenyataan bahawa badan itu akan membuat soal siasat terhadap PM, Najib berkaitan RM 2.6 bilion dalam akaun PM. Sudahkah siasatan dijalankan? Dah agak lama juga kenyataan ini dikerluarkan tetapi belum ada berita tentang penyiasatan tersebut. Adakah Najib enggan disoal siasat? Atau SPRM gerun dan takut mahu buat soal siasat itu?

Rakyat masih tertunggu-tunggu hasil siasatan tersebut. Kalau sudah disoal siasat beritahu kepada umum supaya rakyat tahu perkembangannya. Skandal 1MDB amat memalukan bukan sahaja kerajaan tetapi rakyat Malaysia. Lagi lama dipendam isu ini dalam peti sejuk akan menjadikan rakyat tidak sabar-sabar mahu mengetahui hasil siasatan itu.

Sekarang terdengar pula Menteri Wilayah Persekutuan Tengku Adnan mengetahui tentang wang RM 2.6 bilion ringgit itu. Kenapa baru sekarang diberitahu setelah isu ini lunyai diperkatakan? Apa tujuan Ku Nan? Adakah dia mahu melindungi Najib dalam keadaan Najib yang sedang terhimpit dalam isu ini?

Kenyataan Ku Nan itu mengundang bahawa beliau patut di soal siasat tentang pengakuannya itu. SPRM patut soal siasat beliau bagi melengkapkan siasatannya. Macam mana Ku Nan tahu semuanya ini tetapi hanya mendiamkan diri? Siapa yang mendermakan duit itu? Betulkah duit itu duit Umno atau duit Najib? Kalau duit Najib kenapa kepimpinan Umno susah payah mempertahankannya? Bak kata Ku Seman dalam artikelnya, Umno tak semena-mena menanggung biawak hidup apabila mengakui duit itu duit Umno, sedangkan kepimpinan Umno tidak tahu menahu termasuk mantan TPM Muyhiddin Yasin. Kalau duit Umno tentu ada kira-kira dan akaunnya. Takkan Umno organasasi politik terbesar dalam negara ini tidak simpan akaun duit parti? Pelikkan?

Rakyat sudah mula kurang yakin bahawa SPRM benar-benar berani menyiasat Najib. Taring SPRM seolah-olah telah dicabut oleh Najib dengan pelbagai campur tangan yang dilakukannya. SPRM mesti mempertahankan intergeritinya supaya keyakinan orang ramai tidak luntur. SPRM mesti berani tegakkan kebenaran! Wallahualam!

No comments: